STRESS – den farlige

 

KENDER DU DETTE?

Listen med to-dos er lang. Du forsøger at få et overblik, men kan ikke overskue hvordan du skal få tiden til at slå til. Du kan mærke maven snurre sig sammen og hjertet banke hurtigere. Du lukker øjnene og sukker. Du føler dig udmattet ved tanken og vreden hober sig op. 

eller

 

Din mand er syg derhjemme, på 4 år. Du sover dårligere, og dit humør er påvirket og der skal ikke noget til, før du farer sammen. Du bliver ofte lidt syg fordi dit immunforsvar er træt. Du kan snart ikke kende dig selv mere. 

eller

Din familie synes at du ikke er til at holde ud. Du er efter dem alle sammen og forlanger at de skal gøre hvad du siger, med det samme. Du er aldrig i ro. Måske spiller du for meget på din computer eller dyrker rigtig meget motion eller drikker for meget, ryger meget, drikker meget kaffe. Din søvn er dårlig.

De tre scenarier er kun et lille udpluk af hvordan stress kan se ud.

Du føler dig urolig, tyndhudet, overvældet, har svært ved at bevare overblikket og humøret er udfordret.

Du har stress!

Alle mennesker oplever stress dagligt. Måske få gange, eller måske mange gange, på flere måder og med varierende styrke.

Hvis du fx hører til dem der forsøger at gøre alle i familien eller på jobbet glade, kan du ende med at blive så stresset, at du ender med at føle dig utilstrækkelig, hjælpeløs eller deprimeret.

Stress kan få dig til at føle at livet er en lang række udfordringer uden sjov og med en konstant følelse som denne, vil du før eller senere ende som udbrændt.

HVORDAN OPLEVES DET?

Måske oplever du stress ved at føle dig udmattet, har svært ved at koncentrere dig, du sover måske dårligt, har tankemylder, unormal hjertebanken og glemmer ting. Noget vi alle oplever indimellem. 

Vores immunforsvar kan også lide under stress, så vi lettere får allergier eller infektioner som er svære at komme af med igen.

Din krop er enormt sej. Når du oplever noget som farligt, sætter din stressrespons ind (fight-or-flight). Det fører til at din krop gør hvad den kan for at hjælpe dig til at yde det der nu bliver brug for. For at gøre det, sendes al energi til hjerne, kirtler, hormoner, immun system, hjerte, blod og lunger så du har energi, oxygen, muskelkraft, høj smertetærskel, mental skarphed og en midlertidig modstandskraft mod infektion. Alt dette sker på et øjeblik. Er det ikke fantastisk?

“Den måde vi ser verden på, skaber den verden vi ser.”

Barry Neil Kaufman

HVAD KAN DER GØRES?

Stress føles som en fjende for de fleste af os. Og når vi oplever det, er den mest naturlige reaktion, at vi skal forsøge at undgå de ting der “stresser os”. Måske overvejer vi at skifte job, så vi ikke behøver at blive så stressede.Eller måske forsøger vi at ændre andres måde at opføre sig på, så vi kan føle os mindre stressede.Vi tænker det er situationen eller personen, der i sig selv er stressende. Det er almindeligt at tro det. Men er det virkelig sandt?
Du behøver måske slet ikke blive stresset over en situation eller andre personer? 


Du har mulighed for at træffe et valg om hvordan du vil se på de omstændigheder, og på de mennesker der er i dit liv. Og du kan lære at se på dine nuværende udfordringer med andre øjne og prioritere glæde og sundhed frem for bekymring og stress.

 

“Den måde vi ser verden på, skaber den verden vi ser.

Du må blive bevidst om hvorfor en situation eller oplevelse stresser dig og hvordan du “ser” det du oplever. Måske kan du ændre din opfattelse ved at flytte om på hvad der skal være vigtigt for dig.

Hvis du gerne vil af med din stress, må du se efter den virkelige årsag til at du føler stress, nemlig din synsvinkel og dine begrænsende holdninger.

Tankefeltterapi kan hjælpe dig med at håndtere din stress og blive stærk og fri, så du kan komme videre med dit glade og sunde liv.

Jeg vil holde dig i hånden hele vejen igennem behandlingen og hjælpe dig med at finde dine ubevidste tanker og mønstre som giver dig din stress.

Stop din nådesløse stress

Kontakt mig for en uforpligtende samtale

SE STRESS SOM DIN VEN

Din krop er fantastisk!

Først og fremmest skal du se din krop som fantastisk – den gør alt hvad den kan for dig. Dine celler reagerer på hver eneste kemisk information de får og udfører trofast det, de er beregnet til. De kemiske informationer kommer både fra medicin, forurening, mad og rigtig, rigtig meget fra vores tanker.

Det betyder, at hver eneste tanke får vores hjerne til at udsende kemiske budskaber i kroppen. I samme sekund en tanke tænkes, ved alle celler det.

Tænk på noget godt, det føles godt. Tænk på et problem, det føles dårligt.

Det er den “titel” (dårlig, farlig, forkert) du giver din situation og den risiko du forestiller dig, som giver dig dine følelser. Det er hvordan du tror det berører dig, der giver stress.

Lær at elske stressen. Den fortæller dig hvad der bekymret dig eller fortæller at du skal gøre noget anderledes.

Den fortæller dig at du skal få styr på dine tanker og følelser, for ikke at komme til at lide endnu mere, og måske endda meget alvorligt.

Tænk engang hvor fantastisk det er at din krop kan hjælpe dig i farlige situationer til at yde optimalt, når behovet opstår. Du har fået denne krop som er så gearet til at gøre dig godt, hvis du passer den godt.

Du kan få professionel hjælp, til at blive bevidst om hvad du fortæller dig selv på det ubevidste plan og derefter ændre de tanker. Du kan få klarhed over hvad du må lave om på i dit liv, for at slippe for stress.

Kender du stressresponsen? 

Når vi oplever noget som farligt, sætter vores stressrespons ( fight-or-flight) ind. Dette fører til at vores vidunderlige krop gør hvad den kan for at hjælpe os til at yde det der nu bliver brug for. For at gøre det, sendes al energi til hjerne, kirtler, hormoner, immun system, hjerte, blod og lunger så vi har energi, oxygen, muskelkraft, høj smertetærskel, mental skarphed og en midlertidig modstandskraft mod infektion. Alt dette sker på et øjeblik.