ANGST

KENDER DU DETTE?

Du er vej op på scenen for at holde dit foredrag og du har allerede i timevis lagt mærke til den stigende angst. Du siger til dig selv det er fjollet. Du ved jo hvad du laver. Lige meget hjælper det, jo mere du tænker på din angst, des mere vokser den . . .

– eller

Du er på vej hjem en aften. Da du nærmer dig huset ser du at der flakser et lys rundt i din stue. Du er sikker på at der ikke var lys da du gik og dette lys minder dig mest om lyset fra en lommelygte. Du nærmer dig hoveddøren og ser at den lille rude i døren er knust. Dette minder om et indbrud du oplevede som barn, hvor du var alene hjemme. Din mave slår knuder og du føler dig meget angst ved tanken om hvem der er derinde og hvad du skal gøre . . .  

– eller

Du er bare latent nervøs, hele tiden. Der skal ingenting til før du føler dig angst. Det er som om du er nød til at være på vagt for nogen eller noget som vil komme imod dig, forfra og forskrække dig. Eller du er nød til at være på vagt for at der ikke skal komme en grim overraskelse bag fra. 

 __________

Angst opstår fordi du reagerer kropsligt på en mentalt oplevet fare. Din krop siger dig, at du skal passe på dig selv.

Ligemeget om du er spændt, nervøs eller føler at du står mit i en reel fare, har du den angste følelse fordi dine tanker påvirker cellerne i din krop. Dine celler giver dig følelser

Faktum er at alle tanker, der rummer usikkerhed, bekymringer eller forestillinger om fremtidigt ubehag bygger på et angstgenererende spørgsmål; Hvad nu hvis det her sker? Kommer jeg til at føle smerte? Hvad nu hvis jeg dør?

Hvis du altså føler et ubehag i din krop, kan du vide at du har skræmt dig selv med en angst tanke. Ellers ville du føle dig fri, glad og godt tilpas. Når du ikke længere tænker i angst, vil du naturligt falde tilbage til din rolige tilstand. Dog kan kropsligt ubehag selvfølgelig komme fra andre ting som medicin, smitte og infektion, smerter m.m.

HVAD ER ANGST?

Angst er den kropslige oplevelse af den kemi nogle af dine tanker skaber.

Når du er angst har du skræmt dig selv med en angst tanke.

Dine tanker udløser følelser og dine følelser kan starte tankerne. Dine tanker behøver ikke være sande, for at udløse følelserne og herse rundt med dig. Det kan føles som om dine tanker kommer helt automatisk og du kan føle det som du er ude af kontrol.

Fra du var helt lille, har du lært hvilke ting du skal være bange for; Du har erfaret “smerte/angst” på egen krop, du har set andres smerte og du har fået fortalt, hvad der gør ondt og hvad du skal være bange for.

Det du bliver angst for er ofte noget, du har øvet dig hele livet på, at blive på de rigtige tidspunkter. Det kan føles som om det kommer af sig selv. Den gode nyhed er; angst kommer ikke af sig selv, det kræver hjerneaktivitet. 

Du kan gøre det værre for selv, ved at negligere angsten og kalde den fjollet eller måske ligefrem tænke du er en svækling pga din nervøsitet for noget, men det gør dig kun mere anspændt og øger ubehaget.

Din angst er der for at passe på dig, undersøg den!

HVAD DU KAN GØRE

Med tankefeltterapi kan du lære at håndtere din angst. For livet. Du kan komme af med de følelser du ikke vil have længere.

At lære at håndtere angst, er som at lære at cykle – når du lært det, har du lært det for livet. 

Er du fx. nervøs eller bange for at tale til store forsamlinger, vil angsten komme til dig på et sekund, fordi du har lært dig selv, at angsten hører til, at skulle tale for en stor forsamling. Men er det sandheden du har lært? 

Hvis du kun har set nervøse talere, tror du nok at det er normalt at være nervøs. Men disse nervøse forbilleder har nok ikke kendt til andet. Det er nemlig muligt at tale til store forsamlinger uden nervøsitet.

Med afklaring af hvad din angst bygger på, kan du få lige den indsigt du behøver for at ændre din oplevelse. Og med redskaber til eliminering af chock og traumer kan du fjerne fejlfortolkninger din krop holder på. 

Angst er en meget praktisk foranstaltning, den kan hjælpe dig til at blive opmærksom på dig selv.

Amazing Tankefeltterapi

Tankefeltterapi kan hjælpe dig med at håndtere din angst, så du kan komme videre i dit liv. Jeg vil holde dig i hånden hele vejen igennem behandlingen.

Kontakt mig her  

DU BESTEMMER SELV

Du skal vide, at angst kan være en gave. Du kan vælge at se det som dit eget vink til dig selv, om at noget er ude af balance og at nu du skal skabe balance, for at kunne være sund og glad. 

Det er en god ide, at blive bevidst om, hvornår og hvorfor du har de reaktioner du har. At forstå dit “hvorfor”, gør at du har mulighed for at lave et skift. Når du lærer at tage kontrollen over dine tanker, kan du begynde at tage kontrollen over din frygt.

Du kan kontrollere dine tanker. Virkeligt! 

Du kan måske ikke kontrollere hvordan en tanke opstår, men du bestemmer selv hvad du vil gøre med tanken. Du bestemmer om du skal forestille dig død og ulykker eller om du forestiller dig kærlighed og lykke.  

Når en tanke opstår, positiv som negativ, bestemmer kun du, om tanken skal tænkes til ende eller om den skal stoppes og droppes. Hvis det ikke lykkes for dig med din angst, har du måske behov for professionel hjælp  til at finde årsagen til angsten og derefter behandle den.

Selv hvis din angst kommer fra et gammelt traume, kan du, ved at fjerne den kropslige angstfyldte hukommelse, enda ændre historien om den hændelse din angst kommer fra. Herefter opleves angsten ikke mere. Du kan huske hændelsen men der er ikke angst forbudet til den mere.

Du kan tage kontrol over dit liv med tankefeltterapi, med afklarende samtaler og befri dig selv helt uden medicin. 🙂